Miért stresszes manapság a karácsony?

105a34056e8a6a7.jpgMég néhány hét és itt a karácsony. Ezt az ünnepet ma a pszichológia krízishelyzetként tartja számon. A lelki béke, a szeretet helyére új fogalom lépett: a karácsonyi stressz. A karácsonyban pedig az együtt töltött minőségi idő a legértékesebb, ez hagy maradandó nyomot, ami tudatos tervezéssel még ajándékvadászat, sietség és kapkodás mellett is megvalósítható.

A kereskedelem uralta fogyasztói társadalmunk a saját frusztrációnkat még fokozza a reklámokkal. Pár éve találkoztam először a neuromarketing fogamával. A ’80-as évek elején olvastam Vance Packard: Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában című könyvét, amelyből megtudtam, hogy rejtett jelentésű szimbólumokkal, képekkel, irracionális szavakkal hogyan manipulálnak minket a cégek, mintegy befolyásolva választásainkat, azzal a céllal, hogy megvásároltassák velünk azokat a termékeket, amire gyakorlatilag nincs is szükségünk. 

A legplasztikusabb példa számomra az volt, amikor új mosóport teszteltettek gyakorló háziasszonyokkal. A mosóport három, kūlönböző színű dobozban kapták meg a nők. Bizonyos idő elteltével, a háziasszonyok a következőkről számoltak be: a kék-sárga dobozban lévő cucc kitűnő minőségű, még a legmakacsabb folttal is “elbánt”, a sárga dobozban csak közepes minőségű a mosópor, a fehérben lévő, mondanom sem kell, hogy használhatatlan volt. Nem tudom, hogy a programban részt vevő hölgyek megtudták e valaha, hogy mindhárom dobozban ugyanaz a cucc volt. Ezután természetes, hogy a cég színes dobozban dobta piacra a terméket.

Saját példám is van a fentiekre. Domi 2-3 éves volt, és imádta a kisautókat. Akkoriban, karácsony előtt, folyamatosan reklámoztak egy óriási, csilli villi emeletes garázst. Csaszival eldöntöttük, hogy Domi ezt kapja tőlünk karácsonyra. Annyira jót játszottak vele a gyerekek a reklámban, biztos majd nálunk is beválik, gondoltuk. Mit mondjak, lejártuk a lábunkat, mire megkaptuk a  játékot, ami nem mellesleg egy kisebb vagyon volt. Szenteste Domi kicsomagolta a dobozt, majd óvatosan kiemelte belőle a garázst, letette a földre, és átszellemült mosollyal beült a dobozba. Mintegy két hónapig ki sem szállt belőle, ott evett, hallgatta a mesét, szóval maga volt a csoda. A doboz. A garázs pedig, mivel útban volt, fölkerült a szekrény tetejére. Ahányszor ránéztünk, elkapott minket a röhögés. Jó kis lecke volt.

A reklámszakma már régóta igyekszik rájönni, hogy miként befolyásolhatnának minket vásárlókat, hogy az óriási választékból az őket megbízó cég/cégek termékeit válasszuk. Korábban erre a célra pszichológiai teszteket és fókuszcsoportos felméréseket végeztek. Clinton Kilts, az atlantai Emory University idegkutatója volt az első, aki 2003-ban MRI vizsgálattal próbálta meghatározni, hogy az agynak mely területei játszanak szerepet a vásárlás során történő döntéseinkben. Megállapította, hogy azokban az esetekben, amikor a vizsgálatban részt vevő önkénteseknek olyan termékeket mutattak, amely tetszett nekik, az agy elülső részén elhelyezkedő mediális prefrontális kéregbe azonnal vér áramlott. Agyunk ezen része fontos szerepet játszik annak megállapításában, hogy kik vagyunk és hogyan viszonyulunk saját magunkhoz. Kilts ezek alapján azt a következtetést vonta le, hogy azért vonzódunk bizonyos termékekhez, mert úgy érezzük, képesek vagyunk azonosulni velük, mert beleillenek a saját magunkról kialakított képbe. Kilts nem sokkal ezt követően megalapította az amerikai BrightHouse marketing tanácsadó cég neurostratégiai csoportját, hogy tovább tanulmányozzák a vásárlók gondolkodásmódját, és azt, hogy miként alakul ki bennünk kötődés bizonyos márkák iránt.

Na, de elég a tudományosságból. Nekünk az a dolgunk, hogy ne dőljünk be ész nélkül a reklámoknak. Lepjük meg egymást könyvvel, színházjeggyel, saját készítésű ajándékkal vagy egy szép közös élménnyel. A lényeg, hogy ne őrüljünk bele az ünnepekbe.

Advent a várakozás ideje, mindenki hite szerint élje meg, és töltse ezt az időt nyugalomban, némi számvetéssel, és lehetősége szerinti adományozással. Próbáljunk minél kevesebb időt tölteni vásárlással. Nézzünk körül, a környezetünkben biztos találunk rászoruló családokat, gyerekeket, akiknek kicsit szebbé tudjuk tenni az ünnepet.

Áldott adventet, békés várakozást és stresszmentes karácsonyt kívánok Nektek!

FOLYT. KÖV.!

Források:Internet, kép: szavazo.hu;